Børn med hørenedsættelse har trods høreteknik bag ørerne behov for et særligt fokus på lyd for at udvikle alderssvarende auditive, sproglige og pragmatiske færdigheder. Nogle forældre ønsker desuden et øget fokus på musikopfattelse og udvikling af musikalske færdigheder, men hvordan gøres det lige?
Jeg tilbyder fagpersoner undervisning og sparring i, hvordan der kan trænes med musik som både katalystor for indlæring af sprog og kommunikation men også til at opnå musiknydelse og fællesskab. I mine workshops tager jeg udgangspunkt i forskellige materialer, der alle har til hensigt at stimulere børns:
Er I nysgerrige på, hvordan musik kan bruges i arbejdet med børn med hørenedsættelse, så kontakt mig endelig for at høre til mulighederne for en workshop skræddersyet til jer.
Workshops i "En musikalsk rejse gennem regnskoven" for talehørekonsulenter:
Voksne med erhvervet svær hørenedsættelse/døvhed kan få indopereret et cochlea implant (CI) og få evnen til at høre igen. CI er særligt effektivt til gengivelsen af talesignaler, mens komplekse lydsignaler som musik er begrænset. Det kan derfor være en udfordring for voksne CI-brugere at lytte til og nyde musik. Det drejer det sig især om vanskeligheder med at skelne melodier, harmonier og klange.
Med støtte fra William Demant Fonden, Danaflex, Advanced Bionics og Med-El udgav SCR Kommunikation, Roskilde Kommune, i 2020 materialet: MuCIk på ny. Formålet med materialet var at give andre undervisere af voksne CI-brugere inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan undervisningen i at forbedre musikopfattelsen hos voksne CI-brugere kan foregå. Materialet er tænkt som et idékatalog, der
kan plukkes fra efter behov, lyst og evner.
Med materialet håber vi at bidrage til, at voksne CI-brugere igen kan blive aktive lyttere og udøvere af musik, så de kan få adgang til musikkens mange positive virkemidler og fællesskabende karakter.